საზოგადოებრივი ლოკუს კონტროლი 2014, 2 მარტი, 22:49 ერთერთი ბაზისური პიროვნული მახასიათებელი, რომელიც გავლენას ახდენს ქცევაზე არის ის, თუ ადამიანი ვის თვლის პასუხისმგებლად კარგი ან ცუდი მოვლენების მიმდინარეობაზე. ინდივიდი, რომელიც თვლის, რომ თვით მას შეუძლია ისე იმოქმედოს რომ მაქსიმალური გახადოს დადებითი შედეგების შესაძლებლობა და მინიმუმამდე დაიყვანოს უარყოფითი შედეგების ალბათობა, ამბობენ, რომ მას აქვს კონტროლის შინაგანი ლოკუსი. ამის საპირისპიროა, თუ ინდივიდი ფიქრობს რომ ის უსუსურია იღბლის მოწყალების, ბედისწერისა და სხვა არაკონტროლირებული გარეგანი გავლენის წინაშე, ამბობენ, რომ მას აქვს გარეგანი ლოკუს კონტროლი.ინდივიდების განსხვავება ამ მახასიათებლებში, როგორც "ლოკუს კონტროლი" შემოგვთავაზა როტერმა. როტერის მიერ შემოთავაზებულ თეორიაში ქცევა ხორციელდება როგორც მოლოდინების (რომ ქცევა მოგვცემს განმტკიცებას) და ღირებულებების(რა ფასად უჯდება ინდივიდს განმტკიცება)ფუნქცია. გარდა მოლოდინების და ღირებულებისა, რომელიც მოქმედებს სპეციფიკურ სიტუაციაში, როტერი ვარაუდობს, რომ ადამიანს აქვს გარკვეული რწმენა ცხოვრებისეული წარმატებულობის და წარუმატებლობის მიზეზების შესახებ. ბავშვობის დროინდელი გამოცდილებიდან და დაკვირვების საფუძველზე ადამიანი მიდის დასკვნამდე, თუ დადებითი და უარყოფითი შედეგები რა ხარისხშია კონტროლირებული საკუთარი აქტივობით ან არაკონტროლირებული გარეგანი ძალებით. როცა შედეგებზე ამ განზოგადოებული პიროვნული მოლოდინების გასაზომად შეიქმნა ლოკუს კონტროლის ტესტი როგორც მოზრდილებისთვის, ისე ბავშვებისთვის. როტერის მიერ შემოთავაზებული ტესტი სუბიექტისგან მოითხოვს ალტერნატივებს შორის ერთერთის არჩევას. ტესტის აზრი მოცემულია ორ ტესტ დებულებაში.სუბიექტმა უნდა შეარჩიოს ალტერნატიულიდან ერთერთი რომელიც მას უფრო სწორად მიაჩნია. ტესტში ერთერთი ალტერნატივა ასე ჟღერს:
ექსტერნალები კი, ვარაუდობენ რომ, ბავშვობის დღეებიდან განიცდიდნენ ზედმეტ კონტროლს, მეტ ყურადღებას და კრიტიკას. კვლევები აჩვენებენ, რომ ექსტერნალურად ორიენტირებული კოლეჯის სტუდენტები იხსენებენ, რომ მათი მშობლები აწესებდნენ მკაცრ შეზღუდვებს. მიუთითებენ, რომ ექსტერნალური ორიენტაცია ყალიბდება როგორც რეაქცია ზედმეტად კრიტიკულ მშობლებზე. 220 შეფასება არ არის
|