განათლება დოკუმენტური ფილმების გამოყენება სამოქალაქო განათლების გაკვეთილებზე 2019, 20 ივნისი, 14:26 სამყაროს შეცნობის ძირითადი საშუალება მოზარდისათვის სწავლაა, სწავლის ერთ-ერთი მიზანი კი არის მოსწავლეთა სწორი დამოკიდებულების გამომუშავება გარემოს დაცვისა და ცხოვრებისეული დაბრკოლებების, წინააღმდეგობების დაძლევის მიმართ. მიმაჩნია, რომ აღნიშნული საკითხი ძალზედ საყურადღებოდა მნიშვნელოვანია, თუნდაც საწყის ეტაპზე მოსწავლეთა ცნობიერების ამაღლება, შემდეგ ნაბიჯ-ნაბიჯ წინსვლა, შესაბამისი ინტერვენციების შემუშავება და მათი განხორციელება ხელს შეუწყობს სოციალური, სამოქალაქო კომპეტენციის განვითარებას, ნებისყოფის გაძლიერებას, საკუთარი თავისა და სხვისი უფლებების პატივისცემას მოსწავლეებში. ამ უნარების გამომუშავებაში მასწავლებელს ხელს შეუწყობს დოკუმენტური ფილმების გამოყენება . ერთ-ერთი ინოვაციური, მოსწავლეზე ორიენტირებული, საინტერესო და ახალი პროექტია სწავლება დოკუმენტური ფილმების მეშვეობით. ფილმი, როგორც აუდიო-ვიზუალური საშუალება, საინტერესოდ გადმოსცემს ინფორმაციას კონკრეტულ თემაზე, ასახავს რეალური ადამიანების ისტორიებს, ცხოვრებასა და შემოქმედებას. სხვადასხვა ფილმის იდეა-არსი, შესაძლოა, ცალკეული პრობლემების გადაჭრისათვის მოტივაციის წყაროდ იქცეს. რატომ უნდა გამოვიყენოთ დოკუმენტური ფილმებით სწავლება?
როგორ გამოვიყენოთ სასწავლო ფილმები გაკვეთილზე?
ფილმების მეშვეობით სწავლების ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი ნაწილი სწორედ, ფილმის ასახვა-მსჯელობაა. ხშირად ფილმი წარმოადგენს კონკრეტული ადამიანების ისტორიებსა და მძიმე რეალობას. მოსწავლეები ამ ყოველივეს მძაფრად აღიქვამენ. ფილმის ჩვენების შემდგომი ანალიზი-მსჯელობა მოსწავლეებს საშუალებას აძლევს გამოხატონ საკუთარი შთაბეჭდილებები, ემოციები, დამოკიდებულებები, მოუსმინონ და გაიზიარონ სხვების მოსაზრებები.ფილმის ერთობლი განხილვა, გააზრება და სიღრმისეულად გაანალიზება მოზარდების წარმოსახვის, ფანტაზიის, მეხსიერების, ლოგიკური აზროვნების განვითარებისა და მათი ლექსიკური მარაგის გამდიდრების კარგ საშუალებას იძლევა, ასევე ისინი სწავლობენ საკუთარი მოსაზრების გამოთქმას, დაცვას შესაბამისი არგუმენტებით კონკრეტული ფილმის მიხედვით, და მათ უვითარდებათ ანალიტიკური აზროვნება, რაც სასიცოცხლოდ საჭიროა მოსწავლეებისთვის, რომლებიც პიროვნებებად ყალიბდებიან. (I )მაგალითი: დოკუმენტური ფილმი: “ადამიანი, რომელიც ხეებს რგავდა“ ცნობილი ფრანგი მწერლის ჟან ჟიონოს მოთხრობის ეკრანიზაცია. ძირითადი თემა: გარემოს დაცვა-მდგრადი განვითარება ფილმი მოგვითხრობს ელზეარდ ბუფიეს, მარტოხელა მწყემსის, თავდაუზოგავ და წარმატებული მცდელობის ისტორიას, გაეშენებინა ტყე უდაბურ ადგილას. მასთან შემთხვევით ახალგაზრდა მოგზაური ხვდება. მოგზაური თვალს ადევნებს ელზეარდ ბუფიეს, რომელიც ყოველდღე 100 მუხის თესლს რგავს უნაყოფო მიწაზე და ცდილობს სიცოცოხლე დაუბრუნოს ამ, ერთი შეხედვით, მიტოვებულ ადგილს. მწყემსისი საქციელით მოხიბლული მოგზაური წლების შემდეგ კვლავ ბრუნდება მის სანახავად და მას უკაცრიელი ადგილის ნაცვლად, ახალგაშენებული ტყე ხვდება, სადაც სიცოცხლეა აღორძინებული, სოფელია გაშენებული. მასწავლებელი მოუწოდებს მოსწავლეებს გააანალიზონ ფილმი, გადმოსცენ თავიანთი შთაბეჭდილებები, შეხედულებები და წერს მათ ნააზრევს დაფაზე წინასწარ გაკრულ ფლიპჩართზე. ამის შემდეგ კი მოსწავლეები “ კითხვების ყუთიდან“ იღებენ სხვადასხვა კითხვებს და პასუხობენ მათ: 1.რატომ არის ტყე ადამიანის სიცოცხლისათვის ასეთი მნიშვნელოვანი? მოსწავლეთა მსჯელობის დროს გამოიკვეთა, რომ ერთსა და იმავე ფაქტზე თითოეული მოსწავლე მისთვის უნიკალური სახით რეაგირებს. აღნიშნული ფილმის განხილვის დროს, მოსწავლეთა ერთმა ნაწილმა ყურადღება გაამახვილა იმაზე, რომ ელზეარდ ბუფიე დიდი უბედურების (მას ცოლიც დაეღუპა და ერთადერთი შვილიც)შედეგად კი არ გაბოროტდა, არამედ ხალხისთვის, ბუნებისთვის სასარგებლო, კეთილი საქმე განახორციელა. ნაწილმა კი ყურადღება მიაქცია იმას, თუ რამდენად საჭიროები ვართ ადამიანები ერთმანეთისთვის. მარტო ცხოვრებამ უდაბურ ადგილზე ელზეარდ ბუფიეს ლაპარაკი დაავიწყა, ის ხმას არ იღებს, არ ლაპარაკობს, თუმცა მოგზაურს მასპინძლობს. ზოგისთვის კი ეს ფილმი ბედისწერასთან ბრძოლის მაგალითი აღმოჩნდა. მცირე დისკუსიის შემდეგ იკვეთება: უკუკავშირი იყო ეფექტური: კითხვაზე რა მასწავლა ამ ფილმმა და გამოვიყენებ თუ არა ამ ცოდნას ცხოვრებაში პასუხები იყო ადეკვატური და გულწრფელი: “მე არასოდეს ჩავუჯდები ნასვამ მძღოლს მანქანაში..არასოდეს “. “მარტინი არის მაგალითი იმისა, რომ არ არის მიზანშეწონილი ნარკოტიკისა და ალკოჰოლის ზემოქმედების ქვეშ მყოფმა ვმართოთ მანქანა.“ “ამ ფილმმა მასწავლა რომ თითოეული მოქმედებისას უნდა ვიყო შორსმჭვრეტელი და განვსაზღვრო რა მოჰყვება ამ მოქმედებას. ასევე მასწავლა, რომ თუ ვიქნები ისეთი ადამიანის მშობელი, როგორიცაა მარტინი როგორ მოვიქცე“. “ამ ფილმმა მშობლების ერთგულება მაჩვენა. მის მშობლებს ხელი არ ჩაუქნევიათ, მას ექცეოდნენ, როგორც ჯანმრთელს, მაინც იმედი ჰქონდათ.“ “წუთიერი სიამოვნების გამო, არ ღირს მთელი ცხოვრების დაკარგვა.“ “გული დამწყდა მეგობრები თანდათან რომ აღარ აკითხავდნენ მარტინს, რადგან ის ვეღარ კონტაქტობდა მათთან“. აღნიშნული ფილმი მოსწავლეებში ავითარებს ემპათიის გრძნობას, რაც უმნიშვნელოვანესია მათი მომავალი ცხოვრებისთვის.გამოცდილება აჩვენებს, რომ დოკუმეტური ფილმების ჩვენება ეფექტური საშუალებაა საიმისოდ, რათა მოსწავლეებში მნიშვნელოვანი საკითხები განვიხილოთ და გავაანალიზოთ, განუვითაროთ მათ კრიტიკული აზროვნება რაც ხელს შეუწყობს მათ ჩამოყალიბდნენ სრულფასოვან მოქალაქეებად. გამოყენებული ლიტერატურა: ნათია ნაცვლიშვილი, სოფიო გორგოძე. “განვითარებისა და სწავლების თეორიები“ გამომცემლობა “საქართველოს მაცნე“-2008წელი შორენა კუჭუხიძე მასწავლებლის წიგნი:“სწავლება დოკუმენტური ფილმების მეშვეობით“. თბილისი-2013 წელი. თამარ მეიფარიანი, ლელა მიქიაშვილი, ირინა ჯალაღონია სამოქალაქო განათლება, თბილისი-2012 წელი. 172 შეფასება არ არის
|